ישראבלוף

ישראבלוף הינו ביטוי שמתאר יצירת פיקציות שבאות לעקוף בעיה. הביטוי הוא הלחם שנוצר מחיבור המילה ישראל עם מילת הסלנג בלוף (באנגלית bluff).
את הביטוי טבע יוסי בנאי במערכון "השליח בבנק", שכתב עבור שלישית הגשש החיוור. המערכון נכלל בהופעה של השלישייה משנת 1974, "אופסייד סטורי", בבימויו של יוסי בנאי.

המערכון התרחש בבנק דמיוני ששמו "ישראבנק", ובו שלוש דמויות: ברוך, שביקש להתקבל לתפקיד שליח בבנק, מנהל הבנק והעוזר שלו. המנהל ועוזרו החליטו לקבל את ברוך לעבודה, לכן ניהלו איתו משא ומתן על שכרו. מעבידיו-לעתיד של ברוך סירבו לשלם לו את הסכום שביקש, אולם הציעו לו לקבל, בנוסף למשכורת, כל מיני הטבות פיקטיביות: תקציב לקניית ספרות מקצועית (אף שהכריז שאינו יודע לקרוא), תשלום עבור החזקת מכונית (למרות שלא הייתה לו מכונית ואת השליחויות עשה בעזרת אופניים) וכיוצא באלה. ברוך סיכם את המשא ומתן במילים: "הכל זה כאילו, יענו ישראבלוף".

הביטוי הפך לפופולרי ומשמש בהקשרים רבים, תמיד לשלילה. מהמערכון "השליח בבנק" נגזרו עוד כמה ביטויים שהפכו למימרות עממיות, למשל: "אתה הבנת את זה, ברוך?", שפירושו "האם הבנת איך פועלת השיטה?".

פורסם בקטגוריה סלנג | עם התגים , , , | כתיבת תגובה

נעלי גולדה

נעלי גולדה הוא כינוי סלנג לסוג מסוים של נעליים חצאיות חומות עם שרוכים שנעלו חיילות בצה"ל.

ראש ממשלת ישראל, גולדה מאיר, השתמשה בנעליים אורתופדיות ללא עקב גבוה. הנעליים התקניות, שהותרו לחיילות בצה"ל באותה תקופה, דמו במראה שלהן לנעליים של גולדה מאיר, לכן כונו "נעלי גולדה".

פורסם בקטגוריה סלנג, עברית | עם התגים , | כתיבת תגובה

מספר ירוק

מספר ירוק הוא כינוי סלנג לרישיון להפעלת מונית.

אחרי קום מדינת ישראל הונהג בארץ שימוש במספרי רישוי של מכוניות בעלי רקע בצבעים שונים: אדום, לבן, כחול. הרקע הירוק של מספר הרישוי העיד על המכונית, שהיא זכאית לשמש כמונית ולכן הפך לשם נרדף לרישיון להפעלת מוניות, ביטוי זה נשאר כמטבע לשון גם לאחר שנוהג הרקע הירוק בוטל.

פורסם בקטגוריה סלנג | עם התגים , , | כתיבת תגובה

תשבץ מוצפן

תשבץ מוצפן או תשבץ קוד הוא תשבץ פתור שהאותיות בפיתרון הוחלפו במספרים לפי צופן החלפה מסוים, שאינו ידוע מראש לפותר הפוטנציאלי.

מקובל לתת לפותרים קצה חוט בדמות שווה הערך המספרי של כמה אותיות. בכל אחת ממשבצות התשבץ (שאינן תפוסות על ידי נקודות שחורות) מוצב מספר שמייצג אות. הפותר אמור להחליף את המספרים באותיות הידועות לו, ולנסות לנחש את יתר האותיות בהתבסס על ההרכבים שייווצרו. אם, למשל, במילה של 4 אותיות יודע הפותר שהאות הראשונה היא פ', האות השנייה ת', האות השלישית לא ידועה והאות הרביעית היא מ', הפותר ינחש בנקל שהאות החסרה היא ג', כי רק היא תשלים את הרכב האותיות למילה בעלת מובן בעברית. לאחר שהפותר חשף אות נוספת, ישבץ אותה בכל משבצת שבה רשום המספר המייצג אותה, וכך יקל על ניחושן של מילים נוספות וגילוין של אותיות נוספות.

בתשבץ מוצפן חשוב למעט באותיות חסומות (אות חסומה היא אות הנמצאת רק במילה אחת, בעוד יתר האותיות משתתפות בהרכבן של שתי מילים, האחת אופקית והשנייה אנכית), ולכן מתאימות במיוחד למטרה זו מסגרות של תשבץ קו, כי תשבצי קו אפשר ליצור ללא אותיות חסומות.

חוברות של תשבצים מוצפנים, המופיעות בהוצאת ענבר, נושאות את השם "אניגמה". אניגמה היא מילה ממקור יווני שפירושה "תעלומה". במלחמת העולם השנייה השתמשו הכוחות הגרמניים והאיטלקיים במכונות הצפנה ופיענוח בשם "אניגמה".

מקובל להעשיר את התשבצים המוצפנים בתוספות מוצפנות לפי אותו צופן החלפה, ספר ומחברו, אמרה מוכרת, סרט ובמאי וכדומה.

אריתמוגריף

אריתמוגריף (המילה arithmogriph הוכנסה לשימוש בגרמנית ונוצרה משתי מילים יווניות: אריתמוס=מספר וגריפוס=אניגמה) הוא סוג בסיסי של תשבץ מוצפן.

באריתמוגריף מציבים במאוזן מספר מילים, האחת מעל רעותה, כך שסידורן ייצור בטור מאונך מילה מסוימת. המילים במאוזן לא חייבות להיות באותו אורך, לא חייבות להתחיל מאותה נקודה ולא חייבות להסתיים באותה נקודה. את אותיות המילים מחליפים במספרים לפי מפתח הצפנה מסוים והפותרים אמורים לגלות את המילים המאוזנות, שעבורן ניתנו הגדרות פרטניות או רמז כללי (למשל, שמות של ערים בישראל) וכך לפענח את המילה שנוצרה במאונך מאותיות המילים המאוזנות.

פורסם בקטגוריה תשבצים וחידות | עם התגים , , , , , , | 2 תגובות

יהודים ושחמט

תרומת היהודים לעולם השחמט בולטת בתחומים רבים והיא גדולה בהרבה מחלקם היחסי באוכלוסיית העולם. הקשר של היהודים למשחק השחמט התחיל כבר בימי קדם ובולטות היהודים בתחום הביאה לכך שהמשחק כונה, כבר ב-1905 בשם "המשחק היהודי הלאומי", על ידי כתב העת "ניו ארה אילוסטרייטד".

ההצטיינות היתרה של היהודים בתחום השחמט הביאה לכך שרבים מאלופי העולם ואלופי ארצות שונות (ברית המועצות, פולין, ארצות הברית, ארגנטינה, גרמניה, הונגריה וכמובן ישראל) היו יהודים. רדיפת היהודים באירופה במחצית הראשונה של המאה ה-20 לא פסחה על השחמטאים היהודים, אך אלה, הודות לידיעת המשחק ולשם שעשו להם בתחום, הצליחו לעתים להציל את חייהם, כמו במקרה של אוסיפ ברנשטיין באודסה או לפרנס את עצמם בעזרת השחמט, כמו במקרה של יוזף פלאץ בשווייץ.

האגדות והמקורות הראשונים
לפי אגדה יהודית, המוזכרת באנציקלופדיה "אוצר ישראל", המלך שלמה שיחק שחמט עם יועצו, בניהו בן יהוידע. אגדה יהודית אחרת, שאין לה סימוכין בממצאים ארכאולוגיים או באזכורים היסטוריים, מייחסת לשלמה המלך את המצאת המשחק. רש"י מציין את המשחק בשם "'אישקקיש"' (המילה הצרפתית לשחמט, Échecs, שהתגלגלה לעברית דרך הערבית, הפכה ל"'אישקוקה"') ומזהה אותו עם ה"'נרדשיר"' המוזכר בתלמוד, במסכת כתובות (ס"א). רש"י גם נדרש לפסוק בעניין בקשתו של גבר לגירוש רעייתו, שלא עשתה דבר חוץ ממשחק השחמט. גם רבי יהודה הלוי, בספר "הכוזרי", מזכיר את המשחק בשמות "ארדשיר" ו"אשקוקי" ומציין ששמו הערבי הוא "שטרנג'".

הגדיל לעשות אברהם אבן עזרא, בעצמו שחמטאי מצטיין, שכתב שירים על המשחק ואפילו שיר חידה. משירתו של אבן עזרא למדו החוקרים על חוקי המשחק השונים שהיו בתקופתו – צבעי הכלים היו שחור ואדום, הצריח והרץ יכלו לנוע לאורך שלוש ערוגות לכל היותר במהלך אחד. גם הרמב"ם מזכיר את המשחק בפירוש המשניות (סנהדרין ג), אך מנה אותו בין המשחקים האסורים בגלל ההימורים על התוצאה.

רוב הפוסקים היהודים קבעו שמותר לשחק שחמט בשבת וחיזוק לכך אפשר למצוא בדבריו של הרב גבריאל פונטרימולי, בספרו "פחד יצחק": "עינינו ראו המצחקים כמה עונג יש להם באותו הצחוק, ולכן האישקאקי מוכנים לדבר היתר ואין בהם איסור מוקצה".

השחמט התחרותי והשתתפות השחקנים ממוצא יהודי
במחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 התארגנו שחקני השחמט במסגרות שאפשרו תחרויות של יחידים, של מועדונים ולבסוף תחרויות לאומיות ובינלאומיות. הנוכחות היהודית בתחרויות אלה הייתה בולטת מאוד ולעתים הם היוו רוב בין המתחרים. מבין שחקני השחמט היהודים הרבים, שלקחו חלק בתחרויות, צמחו אלופי ארצות ואף אלופי עולם. הבולטות היהודית הייתה גדולה במיוחד בארצות בהן חיו הקיבוצים היהודים הגדולים ביותר, רוסיה, פולין והונגריה ורבים מבין השחקנים היהודים הבולטים בארצות אחרות היו מהגרים מהארצות האלה, כמו ויקטור קורצ'נוי בשווייץ, לב אלבורט בארצות הברית, אלכסנדר בליאבסקי בסלובניה, לאיוש שטיינר באוסטרליה, מיגל ניידורף בארגנטינה, מיכאיל גורביץ' בבלגיה, עקיבא רובינשטיין בגרמניה ושמואל רוזנטל בצרפת.

שני אלופי העולם הרשמיים הראשונים, וילהלם שטייניץ ועמנואל לסקר, האלוף הראשון של פולין, דויד פז'פיורקה, האלוף הראשון של גרמניה המאוחדת, ברטולד אנגליש, האלוף הראשון של צרפת, שמואל רוזנטל, האלוף הראשון של ארצות הברית, שמואל ליפשוץ, האלוף הראשון של רומניה, אלכסנדרו טירולר, כל אלה היו יהודים. בין חמשת השחקנים הראשונים אי פעם שזכו לתואר רב אמן בשחמט, תואר שהוענק על ידי הצאר הרוסי ב-1914, בטורניר סנקט פטרבורג, היו שני יהודים, עמנואל לסקר וזיגברט טאראש.

באולימפיאדת השחמט השלישית זכתה נבחרת פולין במדליית הזהב וארבעה מתוך חמשת חברי הנבחרת הפולנית הזו היו יהודים.

מאמר זה מבוסס על מאמר מורחב יותר, בעל שם זהה, בוויקיפדיה העברית, מאמר שנכתב ברובו על ידי אריה ענבר.

פורסם בקטגוריה יהדות, שחמט | עם התגים , , | כתיבת תגובה

הרפורמה ביהדות והתנועה הרפורמית – כך זה התחיל

לאחר המהפכה הצרפתית של שנת 1789, מהפכה שאחד מדגליה היה השוויון לכל, התבקשה האמנציפציה של היהודים, מתן זכויות אזרח ושוויון בפני החוק. בצרפת התקיימו שתי קהילות יהודיות גדולות, האחת בדרומה והאחרת בצפון מזרח צרפת. הקהילה הדרומית נוסדה על ידי יהודים פורטוגזים שנאנסו לעבור לנצרות, אך שמרו בסתר על דתם, עד שלבסוף החליטו להגר מפורטוגל והתיישבו בדרום צרפת, שם שבו בגלוי לדת אבותיהם. היהודים של דרום צרפת דיברו את שפת המקום, התלבשו והתנהגו בציבור, כמו שכניהם וזכו להערכת השכנים בהתאם להתנהגותם. בבתי הכנסת שלהם השמיעו מוזיקה ונוהגם היה מתון.
הקהילה הצפונית מזרחית הייתה קהילה אשכנזית אדוקה שהתפרנסה בעיקר ממתן הלוואות בריבית קצוצה, חלפנות וכדומה, מקצועות מאוסים בעיני הצרפתים הנוצרים. בקהילה זו הייתה גם ישיבה (הישיבה פורקה בתקופה המהפכנית האנטי-דתית), שהכשירה רבנים. בני הקהילה דיברו יידיש, עטו מלבושים שונים משכניהם ושמרו מרחק מהם. עיסוקם וזרותם הפכו אותם לשנואים על סביבתם.
כשהועלתה שאלת האמנציפציה של היהודים, הענקת זכויות ליהודי הדרום התקבלה כדבר טבעי, אך הענקת זכויות ליהודי הצפון עוררה התנגדות עזה.
לאחר עלייתו לשלטון של נפולאון בונפרטה, ניסה הלז לתת לנושא טיפול שורשי ולשם כך דרש מהיהודים לכנס את מנהיגיהם, כדי שמנהיגים אלה ייצגו אותם ויוכלו להשיב לשאלותיו. ביולי 1806 התכנסה אסיפה של מנהיגי יהדות צרפת בהנהגת הרב דוד זינצהיימר. נפוליאון הציג ליהודי צרפת 12 שאלות בנושאים הנוגעים ליחסי היהודים עם הלא יהודים וליחסיהם עם המדינה המארחת אותם. הוא תבע הקמת נציגות קטנה יותר, בת 71 חברים (כדוגמת הסנהדרין הקדומה) שתיתן תשובות לשאלותיו. באוקטובר באותה שנה התכנסה אסיפה, שכונתה "הסנהדרין של פריז" והורכבה ברובה מרבני צרפת, בתוספת כמה מנהיגים שלא היו רבנים וכמה נציגים מארצות שכנות, מהולנד ומפרנקפורט. הסנהדרין של פריז ניסתה לרצות את נפולאון, לכן חלק מתשובותיה היו פתח לשינויים בהלכה היהודית וחלק היו תשובות דיפלומטיות דו-משמעיות.
בהמשך הקים נפולאון "קונסיסטוריה יהודית", הנהלה אדמיניסטרטיבית הכפופה לשלטון הצרפתי החילוני, שנועדה לנהל את ענייני יהדות צרפת, כדוגמת הקונסיסטוריה הנוצרית, שניהלה בצרפת את ענייני הנוצרים. הקונסיסטוריה קיצצה את סמכויות הרבנים ובהמשך הקימה סמינר רבני, במקום הישיבה, שפורקה בימי הרפובליקה, סמינר שהכשיר רבנים צרפתים, תוך נאמנות למדינה וקידום שילוב היהודים בה.

התוצאה החשובה ביותר של התהליך הזה הייתה הופעתו של ה"צרפתי בן דת משה", יהודי בדתו וצרפתי בלאומיותו. יהודים אלה התכחשו להשתייכותם לעם היהודי או לעצם קיומו של עם כזה.

פורסם בקטגוריה יהדות | עם התגים , , , , | כתיבת תגובה